Fot. Paweł Wyszomirski

Fot. Paweł Wyszomirski

Zajmuje się malarstwem, tworzy krótkie formy wideo i instalacje site – specific, czyli takie, które są ściśle powiązane z daną przestrzenią. Jej prace wystawiane były w Niemczech, w Rosji oraz w Estonii, a także w Galerii El, podczas dwóch ostatnich edycji Salonu Elbląskiego. Młodzieżowy Dom Kultury zaprasza na wernisaż wystawy Karoliny Kardas, który odbędzie się 24 listopada o godz. 17 w Galerii na Wyspie przy ul. Warszawskiej 51.

Ta 24 – letnia absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, a obecnie doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podstaw malarstwa uczyła się w Młodzieżowym Domu Kultury, w pracowni Katarzyny Smeji – Skulimowskiej. To tam nabrała przekonania, że to jest to, czym będzie się zajmowała.

– Ja zawsze chciałam czegoś więcej, chciałam dyskutować o tym, co ważne, uwrażliwiać innych. W tamtym okresie zrozumiałam, że sztuki plastyczne mogą sprostać moim pragnieniom, mogą poruszać, skłaniać do refleksji. Moja indywidualna praca była dla mnie najważniejsza, to ona zmieniła moją percepcję, sposób widzenia i obrazy zaczęły się same malować – mówiła Karolina Kardas w jednym z  wywiadów.

Jej zainteresowania oscylują wokół tematu somaestetyki, relacji cielesności z duchowością. Podejmuje się analizy procesów percepcji podmiotu w relacji wnętrze/zewnętrze w kontekście mistyki, filozofii współczesnej o cielesności i erotyzmie oraz znalezienia zależności między synestetycznym postrzeganiem sztuki a zmysłowym przeżyciem mistycznym.

– Oprócz dyskusji z realizmem ciało od początku było motywem, który najbardziej mnie interesował. Traktuję je jako kategorię filozoficzną. Pytając się o swoją podmiotowość, pytam się już z perspektywy ciała. Ciało jest wyeksponowanym byciem mojego bytu. Na powierzchni skóry odbywa się moja dyskusja z kartezjańskim dualizmem – mówi Karolina Kardas. – Geometryczny podział w moich pracach wprowadza ład w amorficzność ciała. Zastosowanie symetrii w późniejszych pracach podkreśla równy podział substancji metafizycznych oraz jest wykorzystaniem motywu ornamentyki sklepień gotyckich katedr, które są budowlami zbudowanymi są na planie ciała – ciała rozpiętego na krzyżu. Architektura zawsze kojarzyła mi się z ciałem ze względu na relacje zewnętrze – wnętrze. Mam tu na myśli bryły, która posiadają fasadę i różniące się od niej wnętrza. Skórę traktuję jako fasadę ciała ludzkiego…

Pochodząca z Elbląga artystka mimo młodego wieku wiele osiągnęła. Jest laureatką konkursu Ale Sztuka! 2016 roku, a od 2015 r. związana jest z gdańską Kolonią Artystów, jako jej rezydentka. Uczestniczyła w wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju oraz zagranicą. Jej prace pokazywane były m.in. w Galerii Studenckiej Start, podczas Europejskiej Nocy Muzeów, w Świnoujściu, podczas festiwalu Fama czy podczas dwóch ostatnich ( w 2013 r. oraz 2015 r.) edycjach Salonu Elbląskiego w Galerii El. Twórczość Karoliny Kardas pojawiła się również we Wrocławiu, w ramach Koalicji Miast, koncepcji, która pokazywała gdańską sztukę w Europejskiej Stolicy Kultury. Prace artystki wystawiane były także za granicą – w Niemczech, w Rosji i w Estonii.

Przekaż znajomym