Fot. Rafał Sułek

Fot. Rafał Sułek

W związku z budową nowego torowiska w ciągu ulic 12 Lutego i gen. S. Grota – Roweckiego, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu przygotował 3 warianty zmian w elbląskiej komunikacji miejskiej, związanych z realizacją tej inwestycji. Wybór, który z nich zostanie zrealizowany należy do mieszkańców. 

W sondażu można wziąć udział poprzez stronę internetową zkm.elblag.com.pl, a także poprzez papierowy arkusz, dostępny w Centrum Obsługi Klienta przy ul. Czerwonego Krzyża 2.

Co ważne – każdy z przedstawionych wariantów stanowi określoną całość. Cechą wspólną każdego z wariantów jest przetrasowanie linii nr 4 na nowy odcinek torowiska w ul. 12 Lutego i Grota – Roweckiego. Linia ta stanie się swoistym „kręgosłupem komunikacyjnym” zapewniając szybsze połączenie północ – centrum – południe, nabierając  tym samym jeszcze większego znaczenia dla pasażerów.

Wariant nr 1:

– przetrasowanie linii tramwajowych nr 4 i 5 w ul. 12 Lutego i Grota – Roweckiego;

– zmiana trasy linii nr 9, po okrężnej trasie:

Odrodzenia (pętla)– Dąbka – Piłsudskiego – Królewiecka – Szymanowskiego – Moniuszki – Królewiecka – Piłsudskiego – Dąbka – Odrodzenia (pętla)

– zmiana trasy linii nr 12 (oba kierunki): od al. Piłsudskiego przez ul. Dąbka, Teatralną (reszta trasy bez zmian).

– zmiana trasy linii nr 14 (oba kierunki) : od ul. Dąbka do al. Odrodzenia (zamiast do Ogólnej) i na wybranych kursach obsługa Elbląskiego Parku Technologicznego;

Wariant nr 1 – zalety:

– utworzenie nowego, szybkiego połączenia północ – centrum – południe miasta;

– duża częstotliwość kursowania tramwajów w ul. 12 Lutego i Grota – Roweckiego;

– ułatwienie dojazdu do Centrum Rekreacji Wodnej „Dolinka” – linia nr 9;

Wariant nr 1 – wady:

– znaczne zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych (nr 9, 12, 14);

– brak bezpośredniego połączenia tramwajowego ul. Dąbka z pl. Słowiańskim, a przetrasowanie linii nr 12 nie gwarantuje pełnego zaspokojenia potrzeb przewozowych (szczególnie w godzinach porannych);

– konieczność całkowitego przebudowania rozkładów jazdy linii nr 14  – obecny rozkład linii jest dobrze dopasowany do potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców.

wariant1

Wariant nr 2 (wersja A i B):

– przetrasowanie linii tramwajowej nr 4 w ul. 12 Lutego i Grota – Roweckiego;

– zmiana trasy linii nr 9, po okrężnej trasie:

Odrodzenia (pętla)– Dąbka – Piłsudskiego – Królewiecka – Szymanowskiego – Moniuszki – Królewiecka – Piłsudskiego – Dąbka – Odrodzenia (pętla)

– zmiana trasy linii nr 14 (oba kierunki) : od ul. Dąbka do al. Odrodzenia (zamiast do Ogólnej);

– wydłużenie, na wybranych kursach trasy linii nr 17 (wariant 2A) lub, jako alternatywy, linii nr 8 (wariant 2B) i obsługa Elbląskiego Parku Technologicznego;

Wariant nr 2 – zalety:

– utworzenie nowego, szybkiego połączenia północ – centrum – południe miasta;

– pozostawienie bezpośredniego połączenia linią tramwajową (linia nr 5) ul. Dąbka z pl. Słowiańskim;

– ułatwienie dojazdu do Centrum Rekreacji Wodnej „Dolinka” – linia nr 9;

Wariant nr 2 – wady:

– konieczność całkowitego przebudowania rozkładów jazdy linii nr 17 lub, jako alternatywy,  linii nr 8;

– trasa linii nr 17 nie spełnia wszystkich postulatów osób dojeżdżających na Modrzewinę (preferowane centrum miasta); alternatywna linia – nr 8 – pełni ważną rolę w obsłudze innych rejonów miasta (m.in. Zatorze);

– konieczność całkowitego przebudowania rozkładów jazdy linii nr 14 – obecny rozkład linii jest dobrze dopasowany do potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców.

wariant2a wariant2b

Wariant nr 3:

– przetrasowanie linii tramwajowej nr 4 w ul. 12 Lutego i Grota – Roweckiego;

– zmiany w funkcjonowaniu linii nr 9 :

a) w dzień roboczy tylko obsługa EPT w godzinach szczytu – 5 kursów w obu kierunkach;

b) w soboty i w niedziele poprawi skomunikowanie al. Odrodzenia w godz. od 9 do 16 (trasa do i z pętli Odrodzenia);

– Wydłużenie (na wszystkich kursach w kierunku Odrodzenia) trasy linii nr 13 przez ul. Moniuszki (CRW „Dolinka”) i Królewiecką (reszta trasy na tym kierunku – bez zmian);

Wariant nr 3 – zalety:

– utworzenie nowego, szybkiego połączenia północ – centrum – południe miasta;

– pozostawienie bezpośredniego połączenia linią tramwajową (linia nr 5) ul. Dąbka z pl. Słowiańskim;

– stosunkowo niewielka ingerencja w obecnie istniejący układ linii;

Wariant nr 3 – wady:

– tylko częściowa obsługa CRW „Dolinka”

Po zakończeniu budowy nowego torowiska w ul. 12 Lutego i gen. S. Grota – Roweckiego, które zgodnie z przyjętym harmonogramem jest planowane na koniec września 2017, ZKM w Elblągu wprowadzi jeden z rozważanych wariantów.

wariant3

Przekaż znajomym